måndag 24 januari 2011

Arbetslag?!

Idag har vi haft ett intressant samtal i skolutvecklingsgruppen (består av politiker från BUN  samt GYM, fackliga företrädare samt centralt placerade chefer). En röd tråd i vårt samtal var arbetslag - funktion och nytta. Även om vi också kom in på en del andra faktorer som har betydelse för en framgångsrik skola, återkom reflektioner kring arbetslagsorganisationen i våra verksamheter.
I intentionerna med läraravtalet 2010 omnämns behovet av väl fungerande arbetslag och lärares samarbete.
Vid dagens diskussion kom vi in på huruvida ämnesövergripande, tematisk samplanering förekommer i våra arbetslag och om vi tror att det är gångbart även med Lgr 11 att arbeta ämnesövergripande.

Jag efterlyser härmed både erfarenheter av arbete i arbetslag, fördelar och nackdelar samt framtidstankar om arbetslagens funktion och nytta! Både från pedagoger, elever, rektorer och övriga!!

Skall bli spännande att ta del!

3 kommentarer:

  1. Att arbeta med människor är alltid en utmaning oavsett om den har positiv eller negativ utgång. Inom skolansvärld har jag erfarenheten om att den kan vara otroligt givande så länge grundpremisserna är tydliga och ramarna utpekade. Nackdelen med just läraryrket är att om det saknas ledning så har man många chefer som springer omkring, då läraryrket grundar sig i ledarskap.

    På tidigare arbetsplatser så har arbetslaget varit den del som lyft skolan som helhet och ämneslaget har varit det forum som har höjt kvalitén på ämnet.

    Jag anser att man både ska ha ämneslag och arbetslag, men att styrningen på arbetslagen måste vara tydliga och direktiven greppbara. I dag upplever jag att resurserna används fel och tiden som arbetslagen har tillsammans inte blir effektiva använt i skolutvecklingssammanhang. I mitt arbetslag finns det några otroliga eldsjälar och det är så synd att deras resurser används till att diskutera allt ifrån fungerande eller oftast inte fungerande datorer till att köpa in papper och pennor till eleverna.

    Som avslutning så tycker jag det är bra att ni gjort en plattare organisation, det är dock synd att personerna fortfarande avlönas då vi skulle behöva pengarna ute i skolorna.

    Mvh
    Tina Kling Westerlind

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Angående Arbetslagen.
    Vi märker av när vi jobbar med teman att lärarna sammarbetar. Vårt Tema Hållbara Kumla. Kolla Bloggen http://www.vias35or.blogspot.com/
    Vi tycker att det är bra när lärarna sammarbetar för att man lär sig inte olika saker i olika ämnen. Allt hänger ihop!

    Victor Och Sebastian 7C Vialundskolan

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi såg på våran blogg att du hade kommenterat om arbetslag.
    Då tänkte vi lägga en liten kommentar.
    Våra lärare är dom värsta lärare du någonsin kommer träffa DOM ÄR SÅ GRYMMA asså snällt grymma så klart!
    men för att hålla sig till ämnet, anledningen till att dom är grymma är att dom på något magiskt sätt, väver ihop alla ämnen (nästan) och ser till så att allt blir som en röd tråd, och det blir lättare att hålla koll på vad man ska göra då.
    Vi har teman, som gör allt roligare. Det blir som lite glada färger i denna grå,trista miljö.
    När vi har ett tema, får vi lära oss om allt runt temat. Från grunden till slutet, vilket är mycket bättre istället för en sak i taget.
    Det är så vi har märkt av att våra fantaskitkt snygga, duktiga, smarta lärare håller ihop. Som ett litet lag (jämfört med elever).

    Med det hälsar Laksana, Ljubica, Jenny, Laura och Elsa från 7C på Vialundskolan (den bästa skolan och klassen någonsin!)

    SvaraRadera