måndag 14 februari 2011

Verksamhetsutveckling och måluppfyllelse

Verksamhetsutveckling och måluppfyllelse är nyckelord i det läraravtal, HÖK 10, som slöts i maj 2010 i syfte att förbättra resultaten i svensk skola genom att sätta ett tydligt fokus på elevernas lärande. I dagarna har vi börjat resonera om hur vi i Kumla kan använda oss av detta avtal för att förbättra och utveckla våra verksamheter i och med ett genomförande till höstterminen 2011. Jag har fört inledande resonemang med politiker, rektorer och fackliga företrädare och uppmanat till bred dialog och samtal i verksamheten med alla medarbetare/medlemmar om hur vi kan ta vara på avtalets möjligheter med avseende på innehåll, arbetssätt, arbetsorganisation, tidsanvändning m fl nyckelfaktorer. Vi behöver nu kartlägga våra behov av verksamhetsutveckling, hur vi på bästa möjliga sätt organiserar arbetet, hur vi tar vara på befintliga resurser, hur tiden skall användas och prioriteras, hur läraruppdraget skall utformas och uttryckas, hur ledarskapet ska fungera mm mm. Det kommer att bli en spännande process! Jag uppmanar er alla berörda att delta! Och det är inte förbjudet att tänka nytt!

3 kommentarer:

  1. Jag är väldigt förväntansfull att utveckla verksamheten på vår skola och inledande samtal förs redan i den riktningen hos oss. Jag tror på (mer) tid med varje elev där målen medvetandegörs tidigt (och följs upp varje vecka) så att drömmar får växa och uppmuntras. INGEN ska behöva uppleva/känna att "ingen bryr sig" om jag lär mig, när man går i 9A...

    SvaraRadera
  2. Jag har några förslag:


    Nya arbetslag (detta kan ge nya ideér/arbetssätt, möte varannan torsdag)
    Nya arbetslagsledare (möte tisdagar)

    Inför ämneslag som har egen budget (möte varannan torsdag)

    Låt även arbetslagen/ämneslagen ta fram arbetsplaner som utvärderas efter varje läsår. Detta tror jag kommer höja måluppfyllelsen i varje ämne.

    Ta bort budgetansvar från arbetslagen och inför ett gemensamt uppköp av förbrukningsmaterial.

    Lägg in rastvakt/ped. lunch på schemat för lärare så det faktiskt syns hur mycket de jobbar, detta gäller även mötestiderna för ämnes/arbetslagen. Försök att hålla dagarna korta (16.00) och focuserat på möte/relationer med eleverna.

    Lägg även in utrymme för skrivande av skriftliga omdömen/utvecklingssamtal i planeringen (tex inga möten dessa veckor).

    Lägg nytt schema som främjar samarbete

    Detta är några ideér

    Mvh
    Tina Kling Westerlind

    SvaraRadera
  3. för att vi elever ska kunna få G i alla ämnen så behövs bl.a. datorer som funkar, samma lärare konstant(vår klass har haft fyra olika mentorer och vi går bara i åttan)

    mvh
    klass 8C vialund

    SvaraRadera