tisdag 22 mars 2011

Höga förväntningar och organisationsanpassning

Det är intressant att ta del av kommentarerna angående mina inlägg. Och det är riktigt roligt att se att bloggen "lever" trots att jag själv legat lågt med bloggandet en tid. Det saknas inte bloggämnen, precis. Om jag bara hugger två aktuella ämnen får det bli dessa två: Höga förväntningar och organisationsanpassning.
Höga förväntningar på alla elever, menar skolforskare, bidrar med automatik till bättre måluppfyllelse och bättre resultat. Vi gör fel om vi tror att alla elever inte har förutsättningar att uppnå kunskapsmålen. Detta faktum pekar man på när det gäller Rosengårdsskolan i Malmö som hotas av nedläggning på grund av alltför låga resultat. Vi gör fel om vi "skyller" elevers bristande måluppfyllelse på olika faktorer som torftig och problematisk hemmiljö, bristande studietradition, social misär, etniskt ursprung mm mm. Hela ansvaret ligger i den pedagogiska kärnverksamheten i skolan - det är där alla elever - oavsett ursprung och social status - skall stimuleras av våra höga förväntningar på god måluppfyllelse.

Organisationsanpassning - att komma i kostymen - upptar annars huvudsakligen vårt arbete i nuläget. Att få ihop ekvationen organisation/ekonomi/kvalitet, vilket är vårt uppdrag för 2011.
Samtidigt har vi startat budgetplanering för 2012 års budget där vi skall vara offensiva i vår framställan om verksamhetens utvecklingsbehov.
Så ser nämligen mitt och rektorernas uppdrag ut: respektera och följa direktiven för 2011 års budget- och organisationsanpassning och komma i nuvarande budgetram men samtidigt vara offensiva i våra äskanden inför 2012 års budgetbeslut i nämnd och fullmäktige. Det krävs av oss (alla) att vi måste bromsa nu för att sedan gasa igen. Full förståelse för denna process är nödvändig i alla led.

20 kommentarer:

  1. Obegripligt. Varför ska du bromsa när det inte ens finns styrfart? Är det helt soppatorsk eller?

    SvaraRadera
  2. Jag anser att det är enormt synd att vi ska bromsa i en så spännande tid med ny läroplan och skollag. Det är egentligen nu vi borde satsa stora resurser och genomföra de förändringar som krävs för att vi ska genomföra en sådan "undervisning" som ändå nya läroplanen kräver.

    Jag vill också påminna om att vi hade en mejlkontakt tidigare denna termin om att byta jobb en dag, du är fortfarande hjärtligt välkommen hit...

    Mvh
    Tina Kling Westerlind
    Vialundskolan

    SvaraRadera
  3. Märkligt att man bakom ett skrivbord, utan att blinka, tar beslut som ödelägger många elevers skolgång.

    Det ska sparas hit och det ska sparas dit. Kumlaby skola har inte ens gardiner i klassrummen.

    Pinsamt Kumla kommun. Pinsamt!

    SvaraRadera
  4. För lärandet sitter i gardinerna eller!?

    SvaraRadera
  5. Som under krigsåren sitter svart papp fasttejpat på fönstren. För att hålla bländande sol ute, och för att kunna ana de filmer / bilder som kommer strömmande med hjälp av ny teknik.
    En jämföresle kan göras med stadshuset som också är nyrustat. Där åker gardinerna upp och ner automatiskt efter hur solens strålar vill skina. Det handlar om arbetsmiljö både för elever och lärare, som i sin tur påverkar lärandet.

    SvaraRadera
  6. Vad tungt det känns!

    Kumlas skolor skulle enligt plan...bland landets bästa.

    Blir vi kanske kända snart för:
    stor i orden-liten på jorden.

    Tänk jag trodde det var eleverna vi utgick från, den enskilde individens behov-enligt lag.

    Undrar om föräldrar och deras barn kommer att ha full förståelse för denna process du använder ordet nödvändig om.
    Bromsa nu för att gasa sedan-stackars elever som redan har stora behov och det inte finns resurser-ska de eleverna få lida för detta "tänk" som inte är ett tänk utifrån elevernas synpunkt.

    Är ledningen lik de tre figurer som sitter och håller för ögonen, öronen och munnen(att föra talan för elevens enskilda situation).

    Vad är det som inte går, når fram....
    Det är redan kris, många lärare "slår knut på sig själva".

    En kommun har olika utgifter, men hur kan man satsa på sjöpark och annat när man inte har ruljans på det som är vår blivande framtid, vårt uppväxande släkte.

    Hur kan man göra om hela kommunhuset med interiör, datorer....när det är så undermåligt på vissa skolor.

    Om arbetet ska gå framåt behöver vi en ledning i kumla kommun som tar på allvar det pedagogiskt utbildad personal har signalerat om-att det är kris och behoven är större än vad resurserna är. Vad jag förstår så finns det vetskap om lärare som är sjukskrivna, många signaler om att behoven har ökat och personal inte känner man räcker till, trots överarbete långt över ramtid.

    Utöver allt detta:
    Det vore det på sin plats att inom kort komma med stor uppmuntran till pedagogisk personal.

    SvaraRadera
  7. Du som kommenterade huruvida lärandet sitter i gardinerna är välkommen till skolan och se vilken arbetsmiljö eleverna tvingas arbeta i.

    Veckans mest korkade kommentar, utan konkurrens.

    För övrigt är det bara bisarrt hela historien om hur Kumla ska spara pengar genom att skära ner på personalen i skolan. Jag antar att ni tjänstemän och politiker inte har några barn som just nu befinner sig i grundskolan?

    /Peter

    SvaraRadera
  8. Eller så kanske man ska ta några förtroendetimmar och omvandla dom till lektionstid så att det generar mera resurser....

    SvaraRadera
  9. Med min kommentar ang. gardiner o lärandet så menar jag att det är mer viktigt att pengar läggs på personal än det materiella...

    SvaraRadera
  10. Okej, jag köper din kommentar och jag syftade mer på att det är svårt att höja måluppfyllelsen när klassrummen saknar gardiner som gör att solen står rakt in i elevernas ögon.

    Men det kanske inte är något problem för skolchefen?

    Det verkar vara en organisationsförändring som krävs, inte ökade resurser...

    Bisarrt var ordet!

    SvaraRadera
  11. Om man tar av förtroendetiden och lägger det på lektioner, då blir det mycket övertid istället för som det är nu så arbetar många alltmer utöver förtroendetiden för att få det att gå runt. Du kan ju tänka dig, du får in två(endast två är lågt räknat) klassers arbeten, läsa dem, professionellt ge dem feedback, bedöma och visa hur de kan gå vidare, så finns det ett antal som behöver mkt extra stöd, därutöver planering och med utgång från enskilde eleven, utvecklingsarbete, därutöver alla underlag som ska skrivas i alla ämnen inför utvecklingssamtal, ha utvecklingssamtal,därutöver allt som ska dokumenteras om det hänt saker under dagen, föräldrar ska kontaktas, möten till det.
    Det här är några av de uppgifter som är en lärares. Under själva skoldagen har man lektioner, det händer mycket kring elever som befinner sig i tonåren, man ska även finnas med i det och lyssna in, gripa in.

    Du som skriver detta, kom och vikarierar några månader och få en insyn att det är ett stort arbeta av arbeta som lärare.

    Jag skulle uppskatta om de som sätter sin in i arbetet verkligen skulle komma med stor uppmuntran, ge positiv feedback till lärare för det fantastiska arbete de gör varje dag(och kväll). Det skulle kännas väldigt gott att få en sådan positiv feedback.

    SvaraRadera
  12. Jag läste allt som står här. Jag har besökt skolor och jag kunde inte i min vildaste fantasi fatta hur mycket arbete det är att vara lärare. jag kom dit som vikarie, pigg och glad. Efter två veckor höll jag på att tappa alla krafter.

    Hur orkar man vara lärare. Alla ni som har kommentarer, kom dit och se, många av dagens ungdomar är curlade, bortskämda och utåtagerande och det händer hur mycket som helst när ungdomarna har raster och det finns inte personal till att få ordning på det men lärare tar av sin tid och sedan har de allt annat arbete ändå. Sedan har de föräldrar som kommer och klagar fast deras egen ungdom är med och bidrar till att det inte fungerar på lektioner. Nej, föräldrar och politiker-öppna ögonen, ska vi ha några lärare kvar så får vi nog börja ge dom credit för sina arbeten.

    Inte klokt att de orkar dag efter dag, gillar sitt jobb, men får inte den hjälp de behöver och en massa skitsnack om mycket.

    Kom och sätt er in i deras arbete. Tror inte någon skulle orkar en vecka.

    SvaraRadera
  13. Tror många skulle uppskatta om skolchef och nämndens ordförande kom till Vialund på måndag och klargjorde hur det ligger till med besparingarna. För tillfället verkar ingen ha någonsomhelst koll på hur det egentligen ligger till. Skulle också vara mkt intressant att få höra varför det egentligen måste sparas och hur man i dessa besparingstider samtidigt har hittat pengar till att ge oss lärare 2000 kr mer i månaden om vi går över till 40 - timmarsvecka!

    SvaraRadera
  14. Kumlas skolor sparar hit och dit vilket snart kommer leda till kaos!! Kanske vore de bättre att spara på chefer?? Eller tycker du Mait att du verkligen är värd att tjäna 50 000:- i månaden medans stackars grundskollärare som idag fungerar som allt i allo, dvs de ska undervisa, planera,ansvara för ca 30 elevers utbildning helt själva, vara rastvakter, konfliklösare, fungera som sjukvårspersonal, städa eftersom vissa uppgifter inte ingår i städavtalet för de som igentligen är anställda för att städa, lärarna ska fungera som medlare mellan föräldrar, dokumentera allt, massa pappersarbete osv osv ja listan är lång medans lönen är sjukt låg, en grundskollärare tjänar ca 22-25 000:- och de har ett arbete som kräver så sjukt mkt!! Tycker du Mait verkligen att du SKA ha dubbelt så mkt i lön för att sitta bakom ett skrivbord?? kanske borde du ut i skolan för att se verkligheten el?? Vi kan börja spara på chefer och deras löner el är du Mait villig att sänka din lön med 50%??

    SvaraRadera
  15. En blogg borde hållas levande och det vore önskvärt om du deltog i folks tankar här, du besvarar ingenting, skriver enbart en text och sedan håller dig undan. Kommunikation-du som chef-folk tycker till-engagera dig och visa intresse och besvara.

    SvaraRadera
  16. Även vi föräldrar i denna kommun kan diskutera
    "höga förväntningar och organisationsanpassningar". Vad gäller de höga förväntningarna så förväntar jag mig i allra högsta grad att morgondagens framtid, alltså våra barn får en trygg, säker och lärorik dag. Det förutsätter givetvis att det finns mer en byråkrater och barn inom förskola/skola, nämligen Lärare, förskollärare, barnskötare, matbespisning, vaktmästare etc etc etc. Samantaget utgör allt detta ARBETSMILJÖ vilket regleras i lag och som i sin tur Du Mait hålls ytterst ansvarig för som chef för verksamheten!
    Vi kan inte enbart stirra oss blinda på en kostym som vi skall komma i när det uppenbarligen är en kostym som blivit alldeles för liten. Samma kommun med en längtan om 25000 invånare Badhussatsningar, sjöparker, fotbollsplaner som är gröna året runt mm. allt för att locka hit barnfamiljer.Samma kommunledning kan väl för He...te inte skära ned ännu mer på en av mellansverges sämsta skolor. Jag kan lova dig att lösningen inte är konsulttjänster eller annat, utan konsentrera dig på skollagen, arbetsmiljölagen och lite sunt förnuft.

    SvaraRadera
  17. Som alla vet...Det går inte att BROMSA sig ur en uppförsbacke!!

    SvaraRadera
  18. Tack förälder som skrev insändare den 14 april:

    "Även vi föräldrar i denna kommun kan diskutera
    "höga förväntningar och organisationsanpassningar". Vad gäller de höga förväntningarna så förväntar jag mig i allra högsta grad att morgondagens framtid, alltså våra barn får en trygg, säker och lärorik dag".

    /Lärare

    SvaraRadera
  19. Kommer du att näravara vid manifestationen som kommer hållas imorgon kl.18.00 på Kumla torg?

    SvaraRadera
  20. Den här bloggen är DÖD! Det var inte roligt så länge?

    SvaraRadera