- "Ge mig två timmar och Du ska få VG" sade Stavros till Amina i kvällens avsnitt av 9 A. "Annars slutar jag som lärare!" Ni som såg programmet vet att Amina fick MVG. Vill man vara kritisk kan man kanske fråga sig: Hur kan det vara möjligt efter två timmar? Ja, vad hade annars hänt? Hade Stavros slutat?
Vi behöver inte fundera på det, tycker jag.
Min behållning av 9 A är de tre "superpedagogernas" stora och innerliga, personliga engagemang för varje enskild elev. De tror verkligen på varje elev, vill visa på möjligheterna och låta varje elevs drömmar leva och leda vidare till målet. "Jag vill bli pilot!"
-"Vad är det som säger att Du inte kan få MVG?" frågar Gunilla. Man ser i elevernas ansikten att de vågar börjar tro på sig själva när pedagogerna gör det, dvs tror på eleverna!
Precis som i Nossebro, Haninge och andra framgångsrika kommuner håller lärarna på Mikaelskolan på med en "synvända" i programmet om 9 A.
Vi i Kumla behöver fundera på hur vi ska göra en sådan synvända. Hur ska vi kraftsamla? Var lägger vi energin och tiden? Vad är viktigast?
Samtalet måste föras!
De flesta lärare har den önskan.Att finnas för varje elev. Och få ge mer tid åt eleverna.
SvaraRaderaTänk om Stavros kunde komma hit en termin,ha hand om en klass m allt vad det innebär samtidigt som han har sina ämnen. Det finns flera skolor inom kommunen som bett om fler resurser.
Vi är flera som tycker han är suverän och ges den möjligheten att få vara det.
Vad är hans löneanspråk? Blir det inte för dyrt så vore det oerhört välkommet.
Fler lärare i klassrummet skulle ge oss möjligheten att emellanåt kunna vika hela två timmar åt en enskild elev.
SvaraRaderaKan tipsa om Anne-Marie Körling som jag tycker har ett fantastiskt positivt synsätt, en föreläsning med henne och jag tror att många skulle ändra synsätt.
Jag skulle också kunna låta eleverna sitta i mindre grupper och prata om böcker med mig. Men detta fungerar bara om någon annan lärare finns i ordinarie klassrum och har hand om resterande elever i klassen.
SvaraRaderaStavros och hans superpedagoger är så klart väldigt bra men de arbetar med resurser som inte finns på alla skolor.
Lösningen är enkelt: fler lärare/vuxna i skolan.
Vänligen
Svenska/SO-lärare i Kumla
Hej
SvaraRaderaHar en fråga angående "tänket" i barn och utbildning Kumla. Varför erbjuds föräldrarna till årskurs 5 att välja skola i kumla kommun?? Blir det inte väldigt segregerade skolor i kommunen då? Vet många studiemotiverade barn som kommer välja skogstorp. Vet att man får välja skola men med lappen i hand så blir det så mycket enklare att ta en annan skola än den som ligger närmast. Satsa lite på Vialund!
Att eleverna får välja skola är det inte Kumla kommun som bestämmer utan det gäller hela riken, men jag håller absolut med det sista: Satsa på Vialund! Tragiskt nog så kommer det nog inte att hända så mycket för som jag förstår så inväntas en utredning innan större renoveringar kan äga rum. Renovering är dock på tiden för den har stått lite stilla sedan -69 då skolan invigdes.
SvaraRaderaRörande det egentliga ämnet om fler vuxna i skolan så håller jag också med, men jag vill att klasserna/grupperna ska bli mindre och detta gör ju automatiskt att vi behöver just mer vuxna.
Jag älskar verkligen mitt arbete och jag har underbara kollegor, men jag frågar mig själv ganska ofta varför Kommunen uppfattas kämpa emot skolorna. Jag önskar från botten av mitt hjärta att det ska ske en förändring och det utifrån vad vi lärare ser behövs och önskar fanns för att kunna göra ett så bra jobb som vi alla verkligen vill.
Sedan undrar jag varför barn- och utbildningschefen inte uppdaterar sin blogg längre, mycket att göra???
Mvh
Tina Kling Westerlind
Bildlärare på Vialund
Undrar bara hur du har tid att sitta och blogga!! Finns de inte viktigare saker för dig att jobba med???? Hela Kumla barnomsorg håller på och går under, pedagoger går på knäna och måste bara säga att du är kass!! De finns inga pengar är ett ständigt svar....Men då kanske de går ihop då att elever inte uppnår målen!! För är en pedagog själv med 30 elever vara av någon av dessa har behov av särskilt stöd vilket det inte finns pengar till, hur fan tror du då att de andra eleverna ska lära sig när den stackars läraren inte har tid!! Du tror att lärarna idag bara sitter och rullar tummarna, ut och kolla istället hur verkligheten ser ut istället för att sitta här och blogga, du borde skämmas!!
SvaraRaderaOj, jag reagerar på föregående inlägg. Visst, arg kan man vara, det är jag med ofta, så mkt man ska hinna med och så räcker man inte till.
SvaraRaderaDet du skriver ovan-jag håller med dig i mkt dock om man väljer att lägga en del av sin tid på att blogga, reflektera-så ska det inte angripas så här, blir otrevligt med ord som "du är kass".
Tyvärr är vi många som håller på att gå på knäna och känner stor frustration. Så jag vill uppmana som i inlägget ovan: Kom ut i verksamheten, ta med fler i staben, vikariera några veckor, månader. Då tror jag ni får en uppfattning om hur verkligheten ser ut.
Vi kan väl försöka arbeta tillsammans och dra åt samma håll. Och fler vuxna behövs med de behov som finns idag och även med en ungdomsmentalitet där en del yngre har stora problem med att hänga med i skolan, skolkar, stör, bråkar-stor del av tiden går åt till detta, många möten...skolan får ta hand om allt, hur mkt man än tar kontakt med socialen, så mals det långsamt. Mitt i detta ska allt rulla ändå. Det har blivit för mkt.
Det borde finnas en och annan glad pensionär som gärna hjälper till.
SvaraRaderaVar finns dagens skol-mor/farfar och mor/farmor?
Jag måste bara flika in.
SvaraRaderaJag tror nog Barn- och utbildningschefen förstår situationen i skolan MEN hon har ett uppdrag från politiken som skall utföras.
Bjud istället in politikerna att vikariera/gå bredvid i skolan, det är väl ändå de som sätter budget mm.
/ML
Intressant att du, Mait, anser att lärare ska inspireras av de sk superpedagogerna. Detta visar att du i alla fall har någon slags pedagogisk tanke. Jag anser att dock att du är långt ifrån verkligheten om du tror att det vi ser i tv:n speglar en lärares verklighet, och då menar jag en vanlig lärares förutsättningar kontra de förutsättningar Stavros m fl får av SVT. Verkligheten i Kumlas skolor ser ut så här. De flesta lärarna i Kumla Kommun är mycket kompetenta pedagoger men de känner sig motarbetade och nedvärderade av sin arbetsgivare, det är ingen hemlighet att de som styr Kumla mer eller mindre avskyr lärare. Om Kumlas innevånare blir mer medvetna om hur Kumla styrs så skulle de styrande förmodligen bli ersatta med förhoppningsvis en mer ödmjuk och medveten politik. Tyvärr får jag intrycket att du, Mait, fått ditt jobb för att göra lärarkårens uppdrag ännu svårare, mer neddragningar kommer förmodligen följa.
SvaraRadera