tisdag 13 december 2011

Debattartikel från SKL

Nedan har jag klippt in en debattartikel från SKL som publicerats i DN den 9/12.
Aktuella frågor även för oss, naturligtvis!


Tillsammans kan vi förbättra lärarnas arbetssituation
Resultaten i skolan behöver förbättras. Den enskilt viktigaste insatsen är enligt forskningen att utveckla lärarens arbete i klassrummet. Det betyder att läraren behöver såväl tid med eleverna som tid för att göra ordentliga förberedelser och bedömningar.
Men används tiden på rätt sätt? Till exempel ger lärarorganisationerna signaler om för mycket administrativa arbetsuppgifter för lärarna.

Självklart ska lärarna i första hand ägna sin tid åt eleverna och undervisningen. Vi är övertygade om att många av de uppdrag som har en administrativ karaktär kan lösas med relativt enkla medel, till exempel med effektiva system för dokumentation, att lärare har tillgång till datorer och att lärarnas arbete fördelas så att deras resurser används på bästa sätt.

Från fackligt håll framförs ofta att till exempel bedömningar av elever och elevernas individuella utvecklingsplaner tar tid från undervisningen. Det stämmer. Samtidigt är det endast läraren som kan och bör göra detta. Frågan är hur uppgifterna kan lösas på mest effektiva sätt.

Andra arbetsuppgifter som idag åligger lärare är att rätta elevernas nationella prov och att dokumentera mobbning och kränkande behandling som lärare bevittnar. Som vi ser det har dessa uppgifter en direkt koppling till elevernas prestationer.

Många nya åtaganden som skolor, rektorer och lärare fått de senaste åren är resultat av statliga reformer. Några exempel är de individuella utvecklingsplanerna, nationella prov, betyg i fler årskurser och kravet på dokumentation när elever behandlas illa. Även kommuner ger ibland skolorna nya uppdrag.

En ytterligare aspekt är att föräldrakontakterna har ökat och ändrat karaktär. Det kan ofta vara positivt, men det kan också påverka lärarnas samlade arbetstid.

Arbetsgivare och fackliga organisationer behöver tillsammans få en heltäckande bild av hur ovan nämnda och andra uppdrag påverkar lärarnas arbete i skolan och elevernas resultat. Kan något förenklas, effektiviseras eller till och med tas bort?

Som arbetsgivare måste vi ta vårt ansvar för skolans arbetsmiljö och att skapa förutsättningar för läraren att kunna öka elevernas kunskaper. Vi bjuder därför in Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Skolledarna till en dialog om lärarnas administrativa arbetsuppgifter med ambitionen att få en gemensam bild av uppgifterna (och hur de ska lösas).

Alla lärare behöver inte göra nytt och alla behöver inte göra allt. Rektor har en huvudroll för att verksamheten organiseras på mest effektiva sätt. I en gemensam översyn bör vi även kunna lära av goda exempel för att sedan sprida dem brett.

På samma sätt som vi idag har ett brett samarbete kring skolforskningen hoppas vi nu på ett aktivt samarbete även på detta område. Ytterst handlar det om hur vi får bättre resultat i skolan.

Ingela Gardner Sundströmordförande för förhandlingsdelegationen

Maria Stockhausordförande för utbildningsberedningen


Debattartikeln har publicerats i Dagens Nyheter, 2011-12-09
       
 
 
 
                               
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar