tisdag 29 november 2011

Didaktisk kompetens

Ja, vad innebär det? Just nu pågår en mycket intressant diskussion med företrädare från lärarfacken för att försöka tydliggöra vad begreppet yrkesskicklighet innebär och hur vi ska kunna avgöra i vilken grad en lärare är yrkesskicklig. Är yrkesskicklighet detsamma som didaktisk kompetens?
Vad gör en lärare och hur agerar han/hon i klassrummet så att eleverna ska nå bästa möjliga måluppfyllelse? Hur och med vilken förmåga kan läraren differentiera arbetet både för sig själv och utifrån de enskilda elevernas olika behov? Hur brett register har läraren i fråga om olika metoder för att nå fram till de olika elevernas förståelse och möjlighet till lärande? Många fler frågor än så diskuteras just nu hos oss i Kumla. Målet är att vi ska kunna definiera och tydliggöra vad vi tycker att yrkesskicklighet hos en lärare innebär. Det ska sedan vara ett viktigt kriterium i lönerevisionen.
Vi bör koppla mål och uppdrag till tydliga lönekriterier. Arbete pågår, som sagt.

1 kommentar: